Προς
Τον Πρόεδρο της Βουλής
Νίκο Βούτση
(με
την ιδιότητά του, του Προέδρου της Επιτροπής για τις Συμφωνίες ελεύθερου
εμπορίου TTIP και CETA)
22.08.2016
Παρατηρήσεις στο: Σχέδιο Νόμου «Νέο Θεσμικό
πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις»
Καίτη Μυλωνά
Κτηνίατρος
Εκπρόσωπος της Πρωτοβουλίας STOPTTIPCETATISAGREECE
Η κυβέρνηση εν μέσω θέρους και στην κυριολεξία εν
μέσω των θερινών διακοπών, έδωσε στη δημοσιότητα για διαβούλευση Σχέδιο Νόμου
με τον τίτλο: «Νέο Θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας
και άλλες διατάξεις». Η διαβούλευση λήγει στις 29 Αυγούστου, ημέρα Δευτέρα, που
οι περισσότεροι πολίτες θα έχουν μόλις επιστρέψει από τις διακοπές τους.
Εκτός όμως από το χρόνο που η κυβέρνηση επέλεξε να
δώσει στη δημοσιότητα αυτό το νομοσχέδιο, σημασία έχει και το αφήγημα που το
συνοδεύει. Και αυτό δεν είναι τίποτε άλλο, από τη σύντομη, μέσα σε μια μέρα
ίδρυση βιομηχανικών – βιοτεχνικών μονάδων στην Ελλάδα. Να ξεφύγουμε, επιτέλους
από τη γραφειοκρατία.
Ναι, να ξεφύγουμε, αλλά αυτό να μην γίνει σε βάρος
της υγείας των πολιτών – καταναλωτών και σε βάρος του περιβάλλοντος. Γιατί αυτό
κάνει το σχέδιο νόμου, βιαιοπραγεί ενάντια στη
δημόσια υγεία και στο περιβάλλον. Κι αυτό το εξηγούμε παρακάτω
στις παρατηρήσεις που κάνουμε στα επίμαχα άρθρα.
Από τις παρατηρήσεις φαίνεται, ότι εν ονόματι της
γρήγορης ίδρυσης επιχειρήσεων παρακάμπτουμε όλη τη διαδικασία της έκδοσης
άδειας λειτουργίας, που σημαίνει όλες τις διαδικασίες, ώστε να διασφαλιστεί,
ότι τα παραγόμενα τρόφιμα από μια επιχείρηση θα είναι ποιοτικά και ασφαλή για
την υγεία του καταναλωτή. Καταργείται
στην πράξη και με συνοπτικές διαδικασίες η Αρχή της Προφύλαξης, ότι δεν θα
κυκλοφορεί, δηλαδή, κανένα προϊόν στην αγορά, αν δεν είναι σίγουρο ότι είναι
ασφαλές για τη δημόσια υγεία.
Δυστυχώς, αυτό ακριβώς είναι και το αίτημα της
Αμερικανικής Κυβέρνησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο των συμφωνιών
ελεύθερου εμπορίου. Οι ΗΠΑ θεωρούν εμπόδια στο εμπόριο, όσα διασφαλίζουν την
υγιεινή των τροφίμων και απαιτούν από την ΕΕ να τα καταργήσει.
Το
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, Τουρισμού και Ανάπτυξης δρομολόγισε –
βασιλικότερο του βασιλέως – να τα καταργήσει νωρίτερα,
πριν ακόμη τελειώσουν οι διαπραγματεύσεις στην TTIP(εμπορική
συμφωνία ΗΠΑ-ΕΕ) και πριν ακόμη ψηφιστεί, εάν και όταν ψηφιστεί, η προσωρινή
εφαρμογή της CETA(εμπορική
συμφωνία Καναδά-ΕΕ). Προς τι τόση πρεμούρα;
Ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων ίδρυσε μια Επιτροπή,
η οποία σκοπό θα έχει να εξετάσει τις επιπτώσεις που οι συμφωνίες ελεύθερου
εμπορίου TTIPκαι CETA θα έχουν
στη δημοκρατία, στην υγεία, στην παιδεία, στην ασφάλεια των τροφίμων και στην
προστασία του περιβάλλοντος. Καλωσορίσαμε την ίδρυση αυτής της επιτροπής και
δηλώσαμε τη διάθεσή μας να συμμετέχουμε στη συζήτηση με τις απόψεις και τις
παρατηρήσεις μας.
Η κατάθεση του Σχεδίου Νόμου αποδυναμώνει το έργο της. Τι θα
συζητήσει η Επιτροπή όταν, τα ζητήματα, τουλάχιστον για τον τομέα της γεωργίας
και των τροφίμων και εν πολλοίς του περιβάλλοντος ρυθμίζονται με το σχέδιο
νόμου;
Παραθέτουμε τις
παρατηρήσεις μας στο Σχέδιο Νόμου:
Εισαγωγική Σημείωση: Στο 1οΜέρος
αυτού του εγγράφου γίνεται σχολιασμός των αντίστοιχων άρθρων του Σχεδίου Νόμου
που έρχεται προς διαβούλευση. Στο 2ο μέρος παραθέτουμε επιλεκτικά
κάποια σημεία ενός επίσημου εγγράφου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αρχή της
προφύλαξης.
Επίσης, θέλω να καταστήσω σαφές, ότι οι παρατηρήσεις
αφορούν στα ζητήματα των τροφίμων που το Σχέδιο Νόμου αναφέρεται.
Οι παρατηρήσεις αυτές έχουν αποσταλεί ως σχόλια στη
διαβούλευση.
ΜΕΡΟΣ 1ο
Κεφάλαιο Α’- Άρθρο 1 –
Σκοπός – Γενικές Αρχές
5. Οι διατάξεις του παρόντος
εφαρμόζονται και ερμηνεύονται με σκοπό τη διασφάλιση του ελεύθερου
ανταγωνισμού, της αρχής της αειφορίας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της ασφάλειας
του δικαίου.
Παρατήρηση: Να
προστεθεί: και της προστασίας της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος.
Άρθρο
2 - Πεδίο εφαρμογής
3. Οι διατάξεις του παρόντος
δεν καταργούν ούτε τροποποιούν καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις διατάξεις της κείμενης
νομοθεσίας περί περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων και δραστηριοτήτων, ιδίως
εκείνων που προβλέπονται στο Ν. 4014/2011, καθώς και τις διατάξεις της κείμενης
νομοθεσίας περί χορήγησης οικοδομικής άδειας όπως αυτές προβλέπονται στο Ν.
4030/2011 και των σχετικών εφαρμοστικών κανόνων δικαίου αυτών, όπως εκάστοτε
ισχύουν.
Παρατήρηση: Να
προστεθεί 4. Δεν καταργούν, ούτε τροποποιούν καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις
διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας περί Άδειας Λειτουργίας - Καταλληλότητας.
Αιτιολόγηση: Η Άδεια
Καταλληλότητας ισοδυναμεί με την Άδεια Λειτουργίας, δηλαδή εμπεριέχει και
πιστοποιεί ότι η επιχείρηση θα λειτουργεί με όλες τις προδιαγραφές, ώστε να
προασπίζεται η δημόσια υγεία. Στην Άδεια Λειτουργίας περιλαμβάνονται στοιχεία σχετικά με την
παραγωγική διαδικασία, τον χρησιμοποιούμενο εξοπλισμό, τη διασφάλιση της
ποιότητας και της υγιεινής των τροφίμων μέσω της εγκατάστασης συστήματος HACCP, τη διατήρηση
αρχείων στα οποία καταγράφονται οι προμηθευτές, οι αγοραστές (με ημερομηνίες,
είδος και ποσότητα προϊόντος-τροφίμου, ο αριθμός παρτίδας και η ημερομηνία
παραγωγής) και έτσι τηρείται η ιχνηλασιμότητα και επομένως η αρχή της
προφύλαξης.Ως προς τον εξοπλισμό περιλαμβάνονται στοιχεία για τις επιπτώσεις
στο περιβάλλον από τη θερμική και την κινητήρια ισχύ, καθώς και από την
ηχορύπανση. Τώρα ισχύει, ότι από μια ισχύ του εξοπλισμού και κάτω, ουσιαστικά
υπάρχει απαλλαγή. Περιλαμβάνεται ακόμη και ο
τρόπος επεξεργασίας και διάθεσης των εξαιρετικά ρυπογόνων αποβλήτων των
επιχειρήσεων παρασκευής τροφίμων και η απόδειξη διασφάλισης ότι αυτά τα
απόβλητα δεν θα εισέλθουν στον υδροφόρο ορίζοντα. Περιλαμβάνεται, επίσης, η
διατήρηση και ενημέρωση από τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης αρχείων που έχουν να
κάνουν με τα στοιχεία του προμηθευτή, την ημερομηνία παρασκευής, τα στοιχεία
του αγοραστή (χονδρική πώληση) και διάφορα άλλα στοιχεία και έτσι τηρείται η
ιχνηλασιμότητα.
Όλα αυτά και άλλα πολλά θα
πάψουν να ισχύουν και ο καθένας θα κάνει ό, τι του αρέσει, θα ρίχνει τα
απόβλητα στο δρόμο, στα ρέματα, στη θάλασσα.
Αυτά δεν πρέπει να τα
επιτρέψουμε.
Κεφάλαιο
Β΄ Άρθρο 4 – Γνωστοποίηση
1.Ως γνωστοποίηση ορίζεται η
ενημέρωση της διοίκησης από τον ενδιαφερόμενο σχετικά με τη λειτουργία της
οικονομικής δραστηριότητας. Για όσες οικονομικές δραστηριότητες προβλέπεται
γνωστοποίηση, αυτή τίθεται ως αναγκαία προϋπόθεση άσκησης της δραστηριότητας
και στην περίπτωση αυτή ο ενδιαφερόμενος μπορεί αμέσως μετά την ολοκλήρωση της
γνωστοποίησης να ξεκινήσει τη λειτουργία της δραστηριότητας.
2.Η γνωστοποίηση
περιλαμβάνει το όνομα, τη διεύθυνση της επιχείρησης το είδος της οικονομικής
δραστηριότητας ή των οικονομικών δραστηριοτήτων. Μόνον εφόσον κρίνεται σκόπιμο
και απολύτως αναγκαίο, η γνωστοποίηση δύναται να περιλαμβάνει και επιπρόσθετες
πληροφορίες όπως ενδεικτικά πληροφορίες για την εγκατάσταση και τις
ακολουθούμενες παραγωγικές διαδικασίες.
Παρατήρηση: Αυτές
οι διαδικασίες γίνονται και τώρα με την υποβολή μιας Υπεύθυνης Δήλωσης Έναρξης
Δραστηριότητας, στην οποία καταγράφονται τα στοιχεία που αναφέρονται στις
παραγράφους 1 και 2 του Άρθρου 4 του Σχεδίου Νόμου.
Αιτιολόγηση: Αν
δεν καταργηθεί η Άδεια Καταλληλότητας δεν χρειάζεται καμιά αλλαγή, εκτός από
κάποια διαδικαστικά θέματα μεταξύ των υπηρεσιών. Εάν το θέμα είναι να
καταργηθεί η Καταλληλότητα, τότε έχει νόημα το Σχέδιο Νόμου.
Η επιχειρηματολογία από την
πλευρά της κυβέρνησης, ότι έτσι θα ιδρύονται γρήγορα και εύκολα επιχειρήσεις
χωρίς να ταλαιπωρούνται οι επιχειρηματίες μικροί και μεγάλοι σημαίνει κίνδυνο
για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον. Στο σημείο αυτό επιχειρείται η
κατάργηση της αρχής της προφύλαξης.
Άρθρο 5 – Έγκριση
1.Ως έγκριση ορίζεται για
τους σκοπούς του παρόντος νόμου κάθε εκ των προτέρων πράξη ή διαδικασία που
απαιτείται για την έναρξη και λειτουργία κάθε οικονομικής δραστηριότητας. Η
έγκριση μπορεί να περιλαμβάνει κάθε μορφή άδειας, βεβαίωσης, πιστοποιητικού ή
κάθε άλλη συναφή πράξη ή διαδικασία που προβλέπεται από τη κείμενη νομοθεσία
και εκδίδεται από οποιαδήποτε δημόσια αρχή ή άλλη αρχή που ασκεί δημόσια
εξουσία.
2.H
υπαγωγή οικονομικήςδραστηριότηταςσεκαθεστώςέγκρισηςκρίνεταιδικαιολογημένηγιατηνπροστασίασυγκεκριμένης
πτυχής του δημοσίου συμφέροντος μόνο όταν συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω
προϋποθέσεις:
β) η υπαγωγή της συγκεκριμένηςοικονομικήςδραστηριότηταςσεκαθεστώςέγκρισηςστηναρμόδιααρχήσύμφωναμετιςαρχέςτουάρθρου 1, είναιτοαπολύτωςαναγκαίο
μέτρο για την αποτροπή τουκινδύνουκαι
γ) η αποτροπή του κινδύνου δεν μπορεί να επιτευχθεί με την υπαγωγή σε καθεστώς γνωστοποίησης.
γ) η αποτροπή του κινδύνου δεν μπορεί να επιτευχθεί με την υπαγωγή σε καθεστώς γνωστοποίησης.
Παρατήρηση 1η : Στο
δημόσιο συμφέρον υπάγεται η δημόσια υγεία και το περιβάλλον; Κατά τη γνώμη μου
ΟΧΙ. Γιατί στο Άρθρο 1 δεν αναφέρεται πουθενά η δημόσια υγεία, ούτε και το
περιβάλλον, αλλά γενικά πράγματα περί βιώσιμης ανάπτυξης , αειφορίας κλπ.
Παρατήρηση 2η: Ως έγκριση νοείται η απόκτηση Κωδικού
Έγκρισης, ο οποίος αναγράφεται στην ετικέτα που επικολλάται στη συσκευασία του
προϊόντος. Ο Κωδικός Έγκρισης παρέχεται από τον ΕΦΕΤ, μετά την έκδοση της
Άδειας Λειτουργίας –Καταλληλόλητας (μαζί με το HACCP).
Όλα αυτά επομένως δεν θα έχουν καμιά σημασία, ούτε η ιχνηλασιμότητα, ούτε η
διασφάλιση της ασφάλειας των τροφίμων, ούτε η αρχή της προφύλαξης.
Άρθρο
18 – Μεταβατικές διατάξεις
1.Από την δημοσίευση του
παρόντος νόμου καταργούνται τα άρθρα 1 έως 34 του ν. 4262/2014.
Παρατήρηση: Στα
άρθρα που καταργούνται είναι και το
Άρθρο 2 - Πεδίο εφαρμογής, στο οποίο
υπάγονται οι παρακάτω κατηγορίες δραστηριοτήτων:
Ομάδα 1η «Έργα χερσαίων και εναέριων
μεταφορών»
Ομάδα 2η «Υδραυλικά έργα»
Ομάδα 3η «Λιμενικά έργα»
Ομάδα 4η «Συστήματα περιβαλλοντικών υποδομών»
Ομάδα 5η «Εξορυκτικές και συναφείς
δραστηριότητες»
Ομάδα 6η «Τουριστικές εγκαταστάσεις και έργα
αστικής ανάπτυξης, κτιριακού τομέα, αθλητισμού και αναψυχής»
Ομάδα 7η «Πτηνοκτηνοτροφικές εγκαταστάσεις»
Ομάδα 8η «Υδατοκαλλιέργειες»
Ομάδα 9η «Βιομηχανικές δραστηριότητες και
συναφείς εγκαταστάσεις»
Ομάδα 10η «Μεταφορά ενέργειας, καυσίμων και
χημικών ουσιών»
Ομάδα 11η «Ειδικά έργα και δραστηριότητες»
Παρατήρηση:Σε όλες αυτές τις
ομάδες δραστηριοτήτων καταργείται η Αρχή της Προφύλαξης και σε ό, τι έχει σχέση
με την ασφάλεια των τροφίμων, αλλά και σε ό, τι έχει σχέση με την προστασία του
περιβάλλοντος. Είναι σημαντικό να σημειώσουμε, ότι για την Ομάδα 7, καταργείταιη
έκδοση Άδειας Λειτουργίας, δηλαδήη βιοασφάλεια στις πτηνοκτηνοτροφικές
εκμεταλλεύσειςμε επιπτώσεις για την Ομάδα 9 -αφού καταργείται η απαίτηση οι
πρώτες ύλες να προέρχονται από ζώα τα οποία είναι υγιή, δηλαδή καταργείται η
δημιουργία συνθηκών ελέγχου των ασθενειών, μη μετάδοσής τους και μη μετάδοσης
ασθενειών από τις τοξίνες των νοσογόνων παραγόντων που μεταφέρονται στα
τρόφιμα.
Άρθρο
33 - Ευθύνη νομίμων εκπροσώπων
Παρατήρηση: Καταργείται και αυτό το άρθρο και
μαζί και η ευθύνη των επιχειρηματιών.Όλα τα ενδιάμεσα άρθρα περιλαμβάνουν τη
διαδικασία αδειοδότησης, η οποία καταργείται.
2.Μέχρι την 31η Δεκεμβρίου
2018 πρέπει να έχουν εκδοθεί οι Υπουργικές Αποφάσεις των άρθρων 4 και 5 περί
υπαγωγής των οικονομικών δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του
άρθρου 2 σε καθεστώς γνωστοποίησης ή έγκρισης υπό τις αρχές του παρόντος. Μετά την πάροδο του χρονικού διαστήματος
αυτού κάθε άδεια, βεβαίωση, πιστοποιητικό ή κάθε άλλη συναφής πράξη ή
διαδικασία, η οποία δεν έχει υπαχθεί στην έννοια της έγκρισης, ως αυτή ορίζεται
στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 5, και αντίκειται στις
προϋποθέσεις του άρθρου 5 παράγραφο 2, καταργείται. Η πρόβλεψη έκδοσης του
Προεδρικού Διατάγματος της παραγράφου 5 του άρθρου 5 δεν θίγεται.
Παρατήρηση: Η
υπογράμμιση με έντονα γράμματα αποτελεί την παρατήρηση, με την πρόταση να μην
καταργηθεί.
4. Για τις δραστηριότητες
που υπάγονται στο καθεστώς γνωστοποίησης του άρθρου 4 για τις οποίες παύει να ισχύει η άδεια λειτουργίας,
και για τις οποίες μέχρι την υπαγωγή στους στο νέο καθεστώς απαιτείτο για
οποιαδήποτε άλλη διαδικασία της διοίκησης ή από ΝΠΙΔ, ΝΠΔΔ ή άλλο φορέα
αντίγραφο της άδειας λειτουργίας, ζητείται μετά την υπαγωγή τους στο καθεστώς
γνωστοποίησης το αποδεικτικό υποβολής γνωστοποίησης της παραγράφου 6 του άρθρου
4.
Παρατήρηση: Η
υπογράμμιση με έντονα γράμματα αποτελεί την παρατήρηση, με την πρόταση να μην
καταργηθεί.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ –
ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΗ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΠΟΙΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ
ΠΟΤΩΝ – Άρθρο 19 – Πεδίο εφαρμογής
Στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος κεφαλαίου εμπίπτουν οι
δραστηριότητες μεταποίησης τροφίμων και ποτών με αύξοντες αριθμούς 1 έως και 40
που περιλαμβάνονται στην 9η ομάδα του Παραρτήματος.
Άρθρο 20 – Γνωστοποίηση
λειτουργίας
Παρατήρηση:Όσα
αναφέρονται ως γνωστοποίηση, γίνονται και τώρα με το έγγραφο «ερωτηματολόγιο»
στο ΠΑΡ. Ι της Απόφ. 483/35.Φ15.2012, εκτός από την άδεια Καταλληλότητας, αυτό
δηλαδή ακριβώς που έχει σχέση με την ασφάλεια των τροφίμων!
Στο ΠΑΡ ΙΙ, υπάρχει το
έγγραφο που σε απάντηση του προηγουμένου εγγράφου, προσδιορίζει τα απαραίτητα
δικαιολογητικά για την άδεια, μεταξύ των οποίων η Βεβαίωση Καταλληλόλητας για
τα τρόφιμα φυτικής και ζωικής προέλευσης.
Με το έγγραφο στο ΠΑΡ ΙΙΙ
δίνεται η άδεια, αφού γίνει επιτόπιος έλεγχος από κλιμάκιο των αρμοδίων αρχών.
Άρθρο 21 – Κατάργηση
βεβαίωσης καταλληλότητας
1.Για τη λειτουργία των δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στο
πεδίο εφαρμογής του παρόντος κεφαλαίου η
υποχρέωση λήψης βεβαίωσης καταλληλότητας όπως αυτή προβλέπεται στην Υπουργική
Απόφαση οικ. 483/35/Φ.15/2012 (Β’ 158) καταργείται.
Παρατήρηση: Η
υπογράμμιση με έντονα γράμματα αποτελεί την παρατήρηση, με την πρόταση να μην
καταργηθεί.
2.Οι φορείς των ανωτέρω δραστηριοτήτων υποχρεούνται να
τηρούν τους όρους και προϋποθέσεις που περιγράφονται στην κείμενη νομοθεσία για
την ασφάλεια των τροφίμων.
Παρατήρηση: Εκτός των άλλων, ο
επιχειρηματίας πρέπει να γνωρίζει την πολυδαίδαλη νομοθεσία και να μπορεί να
την καταλάβει και να την ερμηνεύσει, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη παράγραφο του
Σχ. Νόμου, αφού απαιτείται η επιχείρηση να εφαρμόζει την κείμενη νομοθεσία. Πώς
θα γίνει αυτό; Δεν είναι πιο «εύκολο» να την εφαρμόζει από πριν και να
ελέγχεται για την εφαρμογή της; Μια υποχρέωση, που περιλαμβάνεται στο HACCP, είναι ο μελετητής να εφοδιάζει τον
επιχειρηματία με όλη τη σχετική για την επιχείρησή του νομοθεσία και να του
εξηγεί τι σημαίνουν κάποια πράγματα.
3.Οι αρμόδιες αρχές ευθύς ως λάβουν γνώση των στοιχείων
της οικονομικής δραστηριότητας, δύνανται να ασκήσουν τα προβλεπόμενα στην
κείμενη νομοθεσία ελεγκτικά τους καθήκοντα.
Παρατήρηση: Για
την έννοια και τη σημασία της Άδειας Καταλληλότητας αναφέρθηκα αναλυτικά
παραπάνω. Με τις διατάξεις αυτού του Άρθρου καταργείται η Αρχή της Προφύλαξης
και όλο το αξιακό σύστημα που διέπει την ασφάλεια των τροφίμων και μας έκανε
σχετικά περήφανους ως προς την επιδίωξη των ευρωπαϊκών αρχών. Γίνεται φανερό,
ότι καταργείται η ευθύνη των επιχειρηματιών να διασφαλίσουν συνθήκες παραγωγής
ποιοτικών και υγιεινών τροφίμων, ασφαλών για την υγεία των πολιτών –
καταναλωτών. Αυτή η ευθύνη μετατίθεται στις αρμόδιες αρχές, οι οποίες «ευθύς ως λάβουν γνώση
των στοιχείων της οικονομικής δραστηριότητας, δύνανται να ασκήσουν τα προβλεπόμενα
στην κείμενη νομοθεσία ελεγκτικά τους καθήκοντα». Δηλαδή μεταθέτει την ευθύνη
στο πουθενά, όταν είναι γνωστή η κατάσταση που επικρατεί στις αρμόδιες αρχές,
έλλειψη προσωπικού για τη διενέργεια των ελέγχων, οι οποίοι ούτως ή άλλως ήταν
και θα είναι δειγματοληπτικοί και έλλειψη των αναγκαίων πόρων για τις
μετακινήσεις των ελεγκτών. Αν, βέβαια, γίνει κάποια καταγγελία (θα
ευχόμαστε να υπάρξουν ρουφιάνοι) ή αν συμβεί κάποια δηλητηρίαση ή αν προκύψει
κάποια επιδημία ή μεγάλης έκτασης ζωονόσος ή ζωοανθρωπονόσος (π.χ. νόσος των
τρελών αγελάδων) τότε το κράτος θα πάρει μέτρα. Αν μπορέσει βέβαια, γιατί η
διαδικασία αυτή θα αντίκειται στα συμφέροντα της επιχείρησης (που μπορεί να
είναι ελληνική, αλλά μπορεί να είναι αμερικάνικη επιχείρηση που εξάγει
κοτόπουλα πλυμένα με χλώριο και να έχει, ας πούμε, προκαλέσει κρίσεις άσθματος
σε παιδιά) και ίσως να εμπίπτει στη δικαιοδοσία του ISDS.
Άρθρο 22 – Κατάργηση
σύμφωνης γνώμης υγειονομικής καταλληλότητας
1.Για τη λειτουργία των δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στο
πεδίο εφαρμογής του παρόντος κεφαλαίου δεν απαιτείται η λήψη σύμφωνης γνώμης
υγειονομικής καταλληλότητας, όπως αυτή προβλέπεται στην Υπουργική Απόφαση οικ.
483/35/Φ.15/2012 (Β’ 158). Κατ’ εξαίρεση διατηρείται η σχετική υποχρέωση για
την δραστηριότητα «Παραγωγή και εμφιάλωση νερού» υπό αύξοντα αριθμό 38 του
Παραρτήματος.
Παρατήρηση: Γιατί μόνο για το
νερό; Γιατί προφανώς η αμερικανική κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται για την εξαγωγή
εμφιαλωμένου νερού!
Άρθρο 24 –
Δραστηριότητες μεταποίησης τροφίμων που εμπίπτουν στους Κανονισμούς (ΕΚ)
853/2004 και (ΕΚ) 1069/2009
Για τη λειτουργία δραστηριοτήτων μεταποίησης τροφίμων που
εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των Κανονισμών 853/2004 ή 1069/2009 απαιτείται εκ
των προτέρων έγκριση κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 7 για την ασφάλεια των τροφίμων.
Κατανόηση αυτών που είναι γραμμένα στο Σχ. Νόμου: Το Άρθρο 7
αναφέρεται στην: Αλλαγή του φορέα δραστηριοτήτων. Η έννοια της
έγκρισης περιλαμβάνεται στο Άρθρο 5.
Αναφέρεται η υποχρεωτικότητα
της έγκρισης μόνο όταν: «η υπαγωγή οικονομικήςδραστηριότηταςσεκαθεστώςέγκρισηςκρίνεταιδικαιολογημένηγιατηνπροστασίασυγκεκριμένηςπτυχήςτουδημοσίουσυμφέροντος…»
Αν στην έννοια του δημοσίου συμφέροντος εμπεριέχεται η δημόσια υγεία, τότε προς
τι νέο Σχ. Νόμου; Αλλά αυτό αντιφάσκει με την κατάργηση της Άδειας Λειτουργίας
– Καταλληλότητας. Αφού είναι σαφές στο
Σχ. Νόμου, ότι αυτή η άδεια καταργείται, τότε η δημόσια υγεία δεν υπάγεται στο
δημόσιο συμφέρον και επομένως το κράτος, η κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται για τη
δημόσια υγεία.
Παρατήρηση 1η
:Στον ΚΑΝ 853/2004 εμπίπτουν όλες οι
κατηγορίες τροφίμων. στο ΠΑΡ ΙΙ - 4. αναφέρονται τα
εξής: Οι υπεύθυνοι επιχειρήσεων τροφίμων πρέπει, σύμφωνα με το άρθρο 18 του
κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 178/2002, να διαθέτουν συστήματα και διαδικασίες για την
ταυτοποίηση των υπευθύνων επιχειρήσεων τροφίμων από τους οποίους έχουν λάβει
και στους οποίους έχουν παραδώσει προϊόντα ζωικής προέλευσης.
Η
υποχρέωση αυτή περιλαμβάνεται στο HACCP, το οποίο καταργείται μαζί με την Άδεια Λειτουργίας –
Καταλληλότητας.
Και στην
παρ. 7: Το σήμα πρέπει να φέρει τον αριθμό έγκρισης της εγκατάστασης. Δηλαδή
από εδώ και πέρα ο ΕΦΕΤ θα δίνει κωδικό έγκρισης με μια απλή γνωστοποίηση,
χωρίς να υπάρχουν προϋποθέσεις ασφάλειας των τροφίμων;
Στο
Κεφάλαιο ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΦΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ, μεταξύ άλλων αναφέρονται:
3. Οι
σχετικές πληροφορίες περί ασφάλειας των τροφίμων που αναφέρονται στο σημείο 1
πρέπει να καλύπτουν, ιδίως:
(δ) την
εμφάνιση νόσων που είναι δυνατόν να επηρεάσουν την ασφάλεια του κρέατος και των
άλλων ζωοκομικών προϊόντων.
Αλλά και
αυτό δεν θα ισχύει αφού και η Άδεια Λειτουργίας των πτηνοκτηνοτροφικών μονάδων
υπάγεται στις ομάδες δραστηριοτήτων του Ν.4262/2014 που καταργούνται βάσει του
Σχ. Νόμου.
Παρατήρηση
2η : Ο ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ)
αριθ. 1069/2009 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 21ης
Οκτωβρίου 2009 αναφέρεται στους υγειονομικούς κανόνες για τα ζωικά υποπροϊόντα
και τα παράγωγα προϊόντα που δεν προορίζονται για κατανάλωση από τον άνθρωπο.
Στα ζωικά υποπροϊόντα
περιλαμβάνονται και τμήματα του ζώου που πρέπει να καταστρέφονται σε ειδικούς
κλιβάνους – rendering, γιατί είναι ιδιαίτερα
επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία, όπως, π.χ. τα κεφάλια ζώων που είναι ύποπτα
για σπογγώδη εγκεφαλοπάθεια.
Κατά τα άλλα ισχύει ό, τι
και για τα προϊόντα του Καν. 853/2004.
Άρθρο 27 – Μεταβατικές,
τροποποιούμενες, καταργούμενες διατάξεις
Το δεύτερο εδάφιο της
παραγράφου 10 του άρθρου 4 του ν. 3325/2005, το οποίο αντικαθίσταται ως εξής:
«10.Στις μονάδες οι οποίες υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου και του άρθρου 41 (περιπτώσεις ιθ΄ και κζ΄) του Ν. 2218/1994 (ΦΕΚ 90 Α΄), όπως αυτές κωδικοποιήθηκαν με το Π.Δ. 410/1995 (ΦΕΚ 231 Α΄), χορηγείται μία μόνο άδεια αποκλειστικά από την Αδειοδοτούσα Αρχή. Για τις μεταποιητικές δραστηριότητες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του κεφαλαίου Στ΄ του ν…/2016 (ΦΕΚ…) «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» (ο παρών νόμος), πλην της υπ’ αριθμόν 38 δραστηριότητας του Παραρτήματός του, καταργείται η υποχρέωση λήψης σύμφωνης γνώμης υγειονομικής καταλληλότητας από την αρμόδια Υπηρεσία Υγείας.»
«10.Στις μονάδες οι οποίες υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου και του άρθρου 41 (περιπτώσεις ιθ΄ και κζ΄) του Ν. 2218/1994 (ΦΕΚ 90 Α΄), όπως αυτές κωδικοποιήθηκαν με το Π.Δ. 410/1995 (ΦΕΚ 231 Α΄), χορηγείται μία μόνο άδεια αποκλειστικά από την Αδειοδοτούσα Αρχή. Για τις μεταποιητικές δραστηριότητες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του κεφαλαίου Στ΄ του ν…/2016 (ΦΕΚ…) «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» (ο παρών νόμος), πλην της υπ’ αριθμόν 38 δραστηριότητας του Παραρτήματός του, καταργείται η υποχρέωση λήψης σύμφωνης γνώμης υγειονομικής καταλληλότητας από την αρμόδια Υπηρεσία Υγείας.»
Παρατήρηση: Και
για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία τροποποιείται και ο Ν.3325/2005, ως προς το
σημείο της κατάργησης της Άδειας Καταλληλότητας και από την αρμόδια Διεύθυνση
Υγείας. Στην αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Υγείας υπάγεται η διασφάλιση υγιεινής
των χώρων της επιχείρησης, η διασφάλιση της απουσίας εντόμων, ποντικών, μυγών
κλπ, η διαχείριση των αποβλήτων, η καθαριότητα των τουαλετών κλπ. Ούτε αυτά
ενδιαφέρουν, ας υπάρχουν και λίγα ποντίκια να μας κάνουν παρέακαι καμιά μύγα
στην τυρόπιτα.
Ενώ στη νομοθεσία που ισχύει
τώρα, ο επιχειρηματίας είναι υποχρεωμένος να κάνει τακτικές μυοκτονίες –
απεντομώσεις και να καθαρίζει και να απολυμαίνει τους χώρους της επιχείρησης
και επιπλέον να τηρεί σχετικά αρχεία με ημερομηνίες, προμηθευτές των προϊόντων,
τα οποία, σημειωτέον, πρέπει να είναι κατάλληλα για βιομηχανίες τροφίμων και
βέβαια να δηλώνει πώς θα επεξεργαστεί και πού θα διαθέσει τα απόβλητα της
παραγωγικής διαδικασίας και της τουαλέτας.
ΜΕΡΟΣ 2ο
COM/2000/0001 τελικό της 2ας Φεβρουαρίου 2000
Document 52000DC0001
Ανακοίνωση της Επιτροπής
για την αρχή της προφύλαξης
ΝΟΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΚ ΠΕΡΙ ΜΕΤΡΩΝ ΠΡΟΦΥΛΑΞΗΣ
ΝΟΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΚ ΠΕΡΙ ΜΕΤΡΩΝ ΠΡΟΦΥΛΑΞΗΣ
Αναφορά 3
Έτσι, το άρθρο 95
παράγραφος 3 της συνθήκης ΕΚ προβλέπει: «Η Επιτροπή, στις προτάσεις της που
προβλέπονται στην παράγραφο 1 σχετικά με την υγεία, την ασφάλεια, την προστασία
του περιβάλλοντος και την προστασία των καταναλωτών, λαμβάνει ως βάση ένα υψηλό
επίπεδο προστασίας λαμβάνοντας κυρίως υπόψη όσες νέες εξελίξεις βασίζονται σε
επιστημονικά δεδομένα. Στο πλαίσιο των αντίστοιχων αρμοδιοτήτων τους, το
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο επιδιώκουν επίσης την επίτευξη αυτού του
στόχου».
Αναφορά 4
Το άρθρο 152 της
συνθήκης ΕΚ προβλέπει στην πρώτη παράγραφο: «Κατά τον καθορισμό και την
εφαρμογή όλων των πολιτικών και δράσεων της Κοινότητας, εξασφαλίζεται υψηλού
επιπέδου προστασία της υγείας του ανθρώπου».
Αναφορά 5
Στην απόφασή του
για την εγκυρότητα της απόφασης της Επιτροπής που απαγορεύει την εξαγωγή βοείου
κρέατος καταγωγής Ηνωμένου Βασιλείου προκειμένου να περιορισθεί ο κίνδυνος
μετάδοσης της σπογγώδους εγκεφαλοπάθειας των βοοειδών (αποφάσεις της 5ης Μαΐου
1998, υπόθεση C-157/96 και C-180/96), το Δικαστήριο διευκρίνισε:
«Πρέπει να γίνει
δεκτό ότι, οσάκις υφίστανται αμφιβολίες ως προς τη συνδρομή ή τη σημασία
κινδύνων για την υγεία των ατόμων, τα κοινοτικά όργανα μπορούν να λαμβάνουν
μέτρα προστασίας, χωρίς να οφείλουν να αναμένουν να αποδειχθεί πλήρως το
υπαρκτό και η σοβαρότητα των εν λόγω κινδύνων» (σκέψη 99). Στην ακόλουθη σκέψη
του Δικαστηρίου διευκρινίζεται μεταγενέστερα ο τρόπος του συλλογισμού του: «Η
ερμηνεία αυτή ενισχύεται από το άρθρο 130Ρ, παράγραφος 1, της συνθήκης ΕΚ,
σύμφωνα με το οποίο η προστασία της υγείας του ανθρώπου εμπίπτει στους στόχους
της πολιτικής της Κοινότητας στον τομέα του περιβάλλοντος. Η παράγραφος 2 του
ιδίου άρθρου προβλέπει ότι η πολιτική αυτή, η οποία αποβλέπει σε υψηλό επίπεδο
προστασίας, στηρίζεται ιδίως στις αρχές της προφύλαξης και της προληπτικής
δράσης και ότι οι ανάγκες στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος πρέπει να
λαμβάνονται υπόψη κατά τον καθορισμό και την εφαρμογή των άλλων πολιτικών της
Κοινότητας» (σκέψη 100).
Αναφορά 7
Τέλος σε διάταξη
της 30ής Ιουνίου 1999 (υπόθεση Τ-70/99) ο πρόεδρος του Πρωτοδικείου
επιβεβαιώνει τις θέσεις που διατυπώθηκαν στις προαναφερόμενες αποφάσεις. Πρέπει
ωστόσο να υπογραμμισθεί ότι σ' αυτήν τη δικαστική απόφαση γίνεται σαφής
υπαινιγμός στην αρχή της προφύλαξης και επιβεβαιώνεται ότι «για τις απαιτήσεις
που συνδέονται με την προστασία της υγείας πρέπει αδιαφιλονίκητα να αναγνωρίζεται
ότι έχουν χαρακτήρα επικρατέστερο σε σχέση με οικονομικά κριτήρια».
Αναφορά 8
Στην ανακοίνωσή
της 30ής Απριλίου 1997 για την υγεία των καταναλωτών και την ασφάλεια των
τροφίμων (COM(97) 183 τελικό), η Επιτροπή αναφέρει:
«Κατά την ανάλυση
κινδύνων, η Επιτροπή θα ακολουθεί την αρχή της προφύλαξης στις περιπτώσεις που
η επιστημονική βάση για την ανάληψη ενεργειών είναι ανεπαρκής ή σε περίπτωση
που υπάρχουν ασάφειες».
Αναφορά 10
Στο ψήφισμά του
της 10ης Μαρτίου 1998 σχετικά με το ανωτέρω Πράσινο Βιβλίο, το Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο διαπίστωσε:
«Η κοινοτική
νομοθεσία τροφίμων στηρίζεται στη βασική αρχή της προληπτικής προστασίας της
υγείας και της προστασίας των καταναλωτών,
υπογραμμίζει ότι
η σχετική πολιτική θα πρέπει να βασίζεται σε επιστημονική αξιολόγηση των
κινδύνων, η οποία θα συμπληρώνεται εν ανάγκη με την ανάλογη διαχείριση των
κινδύνων, βάσει της αρχής της προφύλαξης και
καλεί την
Επιτροπή να λάβει προληπτικά μέτρα ενόψει ενδεχόμενων αμφισβητήσεων της
κοινοτικής νομοθεσίας τροφίμων εκ μέρους των αρμόδιων οργάνων του ΠΟΕ ζητώντας
από τις οικείες επιστημονικές επιτροπές να υποβάλλουν πλήρες επιχειρηματολόγιο
βασισμένο στην αρχή της προφύλαξης ».
Αναφορά 12
Το Συμβούλιο
ενέκρινε στις 13 Απριλίου 1999 ψήφισμα με το οποίο ζητά από την Επιτροπή,
μεταξύ άλλων «να είναι στο μέλλον περισσότερο αποφασισμένη να χρησιμοποιεί την
αρχή της προφύλαξης κατά τη σύνταξη προτάσεων νομοθετικών πράξεων και στις
άλλες της δραστηριότητες τις σχετικές με τους καταναλωτές και να αναπτύσσει
κατά προτεραιότητα σαφείς και αποτελεσματικές κατευθυντήριες γραμμές για την
εφαρμογή της αρχής αυτής».
Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ
ΠΡΟΦΥΛΑΞΗΣ ΣΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ
…………..Επίσης στο
προοίμιο της συμφωνίας του ΠΟΕ υπογραμμίζονται οι όλο και στενότεροι δεσμοί
μεταξύ του διεθνούς εμπορίου και του περιβάλλοντος.
Η συμφωνία του
ΠΟΕ για την εφαρμογή μέτρων υγειονομικής και φυτοϋγειονομικής προστασίας (SPS)
Παρ' όλο που ο
όρος "αρχή της προφύλαξης" δεν χρησιμοποιείται ρητώς στη συμφωνία του
ΠΟΕ για την εφαρμογή μέτρων υγειονομικής και φυτοϋγειονομικής προστασίας (SPS),
το δευτεροβάθμιο δικαιοδοτικό όργανο για τα μέτρα της ΕΚ σχετικά με το κρέας
και τα προϊόντα κρέατος (ορμόνες) (ΑΒ-1997-4, παράγραφος 124) δηλώνει ότι η
αρχή αυτή αντικατοπτρίζεται στο άρθρο 5.7 της συμφωνίας. Στο άρθρο 5.7
διαβάζουμε: «Στις περιπτώσεις όπου τα σχετικά επιστημονικά αποδεικτικά στοιχεία
είναι ανεπαρκή, οποιοδήποτε μέλος δύναται να εγκρίνει προσωρινά μέτρα
υγειονομικής ή φυτοϋγειονομικής προστασίας βάσει των διαθεσίμων σχετικών
πληροφοριών, περιλαμβανομένων των προερχόμενων από τους σχετικούς διεθνείς
οργανισμούς καθώς και από μέτρα υγειονομικής ή φυτοϋγειονομικής προστασίας που
εφαρμόζονται από άλλα μέλη. Σε τέτοιες περιπτώσεις, τα μέλη επιδιώκουν να
αποκτήσουν τις αναγκαίες πρόσθετες πληροφορίες, ώστε να προβούν σε περισσότερο
αντικειμενική εκτίμηση των κινδύνων και να επανεξετάσουν αναλόγως το μέτρο
υγειονομικής ή φυτοϋγειονομικής προστασίας εντός ευλόγου προθεσμίας»………….
Μετά από όλα αυτά
Ø
Καλούμε την κυβέρνηση να αποσύρει το
νομοσχέδιο, τηρώντας έστω τα προσχήματα στις διαθέσεις της και να περιμένει την
ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για την TTIP, και την ολοκλήρωση των διαδικασιών μέχρι να ισχύσει η CETA.
Ø
Ελπίζουμε, ότι αυτή η Επιτροπή δεν θα
λειτουργήσει ως το άλλοθι είτε για το διάλογο, είτε για την πιο «εύκολη» ψήφιση
κάποιων διατάξεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου